Arbeidsbok
Er du enig eller uenig i påstand 1? (Gå til denne siden)
Oppgave 1A
Her er en påstand fra tegneserien:
- CO2 er en naturlig gass. Den er jo ikke farlig.
Er du enig eller uenig i påstanden? Begrunn svaret.
Er du enig eller uenig i påstand 2? (Gå til denne siden)
Oppgave 1B
Her er en annen påstand fra tegneserien:
- CO2 har ikke noe med temperatur å gjøre.
Er du enig eller uenig i påstanden? Begrunn svaret.
Kulderekord (Gå til denne siden)
Oppgave 2
Forklar hvorfor vi kan registrere rekordlave temperaturer samtidig som gjennomsnittstemperaturen på jorda øker. Bruk informasjon i filmen og innledningsteksten til filmen i forklaringa din.
Drivhuseffekten (Gå til denne siden)
Oppgave 3
Hva skjer med gjennomsnittstemperaturen på jorda hvis CO2-konsentrasjonen i atmosfæren øker?
Klimagassen CO2 (Gå til denne siden)
Oppgave 4
Beskriv CO2 ved å bruke ordene/setningene du flyttet til den grønne boksen ovenfor.
Oppdater svaret ditt (Gå til denne siden)
Oppgave 5
Skriv et nytt og forbedret svar der du begrunner om du er enig/uenig i påstanden. En god begrunnelse inneholder relevante faktaopplysninger. Bruk det du har lært så langt i programmet.
CO2 og temperatur de siste 800 000 år (Gå til denne siden)
Oppgave 6
Beskriv hvordan du tror gjennomsnittstemperaturen på jorda vil være de neste hundre årene. Begrunn svaret ditt ved å bruke informasjon fra grafene ovenfor.
Oppdater svaret ditt (Gå til denne siden)
Oppgave 7
Skriv et nytt og forbedret svar der du begrunner om du er enig/uenig i påstanden. Begrunnelsen bør inneholde informasjon fra grafene ovenfor.
Vurder svarene (Gå til denne siden)
Oppgave 8
En elev begrunnet svarene sine slik i oppgave 1A og oppgave 5.
Oppgave 1A: CO2 er ikke farlig fordi vi puster det ut.
Oppgave 5: CO2 er en naturlig gass som er farlig til en viss grad. For mye CO2 øker drivhuseffekten. Dette gjør at jorda blir varmere, og vi får klimaendringer.
Hva er den faglige forskjellen på svarene? Gi tilbakemelding til eleven.
Fordypningsoppgaver (Gå til denne siden)
Klimaet på jorden blir påvirket av både naturlige og menneskeskapte faktorer. Naturlige påvirkninger er for eksempel høy solaktivitet og vulkanutbrudd. Menneskeskapte påvirkninger er for eksempel utslipp av ulike klimagasser.
Se filmen: Hva varmer egentlig opp kloden? Svar deretter på oppgavene nedenfor.
Fordypningsoppgave 1
Hvordan påvirker solaktiviteten gjennomsnittstemperaturen på jorda?
Fordypningsoppgave 2
Hvordan påvirker vulkanutbrudd gjennomsnittstemperaturen på jorda?
Konsekvenser (Gå til denne siden)
Oppgave 9
Det er lett å tenke at det er fint med høyere temperaturer i Norge, men hvilke negative konsekvenser kan dette ha for oss? Hva med andre deler av verden?
Værmelding for 2050 (Gå til denne siden)
Oppgave 10
Hvordan blir været i 2050 der du bor i følge denne værmeldingen?
Oppgave 11
Hva er forskjellen på været i denne meldingen og været du vanligvis er vant til i august?
Observer satellittbilder (Gå til denne siden)
Oppgave 12
Beskriv forskjeller på bildene fra 2018 og 2019.
Oppgave 13
Beskriv noen konsekvenser av været sommeren 2018 for landbruket.
Oppgave 14
Beskriv andre konsekvenser av været sommeren 2018.
Havnivået stiger (Gå til denne siden)
Oppgave 15
I hvilken by blir minst av arealet dekt av vann i 2050 dersom utslipp av klimagasser fortsetter som i dag? Bruk kartet.
Oppgave 16
Hvor mange innbyggere er det i Shanghai og forstedene rundt? Bruk en søkemotor (f.eks. Google).
Oppgave 17
Hvilke konsekvenser vil stigende havnivå kunne ha for innbyggere i Shanghai?
Hvem vinner? (Gå til denne siden)
Oppgave 18
Klimaendringer gjør at økosystemer i høyfjellet er i endring. For eksempel blir det mindre snø og mer skog høyere opp i fjellet. Tror du fjellreven eller rødreven mestrer klimaendringene i fjellet best?
Oppdater svaret ditt (Gå til denne siden)
Oppgave 19
Legg til to nye konsekvenser av klimaendringer for Norge og to for andre deler av verden.
Fordypningsoppgaver (Gå til denne siden)
Fordypningsoppgave 4
I filmen Dyreliv på Svalbard kan du se at ringselen og isbjørnen blir hardt rammet av klimaendringer. Forklar hvorfor polare økosystemer er mer sårbare for klimaendringer enn andre økosystemer.
Hvordan redusere CO2-utslipp? (Gå til denne siden)
Oppgave 20
Hva mener du vi kan gjøre for å redusere CO2-utslipp? Foreslå tre tiltak.
Moss–Tønsberg (Gå til denne siden)
Oppgave 21
Tim bor i Moss og skal besøke kjæresten sin i Tønsberg. Han kan velge mellom følgende reisemåter:
- ferge Moss–Horten kombinert med sykkel Horten–Tønsberg
- tog Moss–Tønsberg (via Oslo)
- elbil Moss–Tønsberg (via Oslofjordtunnelen ved Drøbak)
Fyll ut tabellen nedenfor ved hjelp av informasjon i kartet og i tabellen over CO2-utslipp som du fikk fram i oppgaven ovenfor.
Oppgave 22
Hvilken reisemåte vil du anbefale på strekninga Moss–Tønsberg? Begrunn svaret ditt med CO2-utslipp, reisetid og komfort.
Oppgave 23
Hvordan kan vi få flere til å velge reisemåten med lavest CO2-utslipp?
CO2-utslipp og ulike produkter (Gå til denne siden)
Oppgave 24
Hvordan kan vi som forbrukere påvirke produsenter og butikker til å tilby produkter som er produsert på bærekraftig måte og har høy kvalitet slik at de varer lenge?
CO2-utslipp og mat (Gå til denne siden)
Oppgave 25
Hvorfor tror du produksjon og transport av norske epler gir mindre CO2-utslipp enn epler importert fra Italia til Norge?
Oppgave 26
Hvorfor tror du storskalaproduksjon og transport av norske tomater gir mer CO2-utslipp enn tomater som er importert fra Italia til Norge?
Oppgave 27
Hvorfor tror du produksjon av storfekjøtt gir mer CO2-utslipp enn produksjon av kyllingkjøtt?
Langreist jordbær (Gå til denne siden)
Oppgave 28
To utfordringer ved omsetting av mat er lang transportvei og at vi kaster for mye av den. Hva kunne personene som kjøpte jordbærkurven i filmen gjort for å redusere utslippet av klimagasser?
Oppgave 29
Hvordan kan forbrukere påvirke butikkene til å selge klimasmart mat?
Lag din egen tegneserie (Gå til denne siden)
Oppgave 30
Alle må ta ansvar og bidra til å redusere CO2-utslippene. De tre ungdommene i tegneserien skal foreslå tiltak for å redusere utslippet. Ett forslag skal være knyttet til hva han/hun selv kan gjøre, ett forslag skal være knyttet til hva butikker kan gjøre, og ett forslag skal være kommunalt.
Skriv først inn forslagene i svarboksen og deretter på papirversjonen av tegneserien.