Lag en brosjyre
Å lage en brosjyre er en fin skriveoppgave som gir trening i å trekke ut viktig informasjon om et naturfaglig tema og presentere det på en kort og effektiv måte.
Framgangsmåte for å lage brosjyre
- Velg et tema for brosjyren
- Finn informasjon om temaet og holde styr på kildene du bruker
- Del opp temaet i sentrale undertemaer som er viktig å få med i brosjyren
- Skriv innholdet i brosjyren og følg strukturen i malen
- Tenk på mottakere: du skal skrive for lesere som er litt interessert i temaet
- Bruk et passende språk og skriv naturfaglig
- Lag illustrasjonene (bilder, figurer, tabeller o.l.) til brosjyren
- Husk å referer til de kildene du bruker
Mal for brosjyre
Vi har laget en mal for en brosjyre som er laget for et A4-ark som brettes i tre deler. Brosjyren får da 6 sider. De ulike sidene i malen inneholde følgende informasjon og struktur:


Hvorfor lage brosjyrer?
Brosjyrer er en sjanger som nevnes spesifikt i beskrivelsen av lesing som en grunnleggende ferdighet og må dermed anses som en viktig sjanger i naturfag.
Lesere i alle aldersgrupper støter på brosjyrer i ulike sammenhenger. Brosjyrer er mye brukt for eksempel innen reiseliv, av politiske partier, for å gi helseinformasjon og i annonsering for ulike produkter.
Det er en autentisk skriveoppgave. Elevene får mulighet til å demonstrere forståelse av naturvitenskapelige begreper i et skriftlig format. Brosjyreformatet innebærer at elevene må skrive tekster av begrenset lengde. Dette er krevende fordi elevene må ta kritiske valg i forhold til å få fram hovedmomentene og nødvendige detaljer å støtte opp under disse. Ord og bilder må velges med omhu for å fremstille informasjon på en effektiv måte. Å lage brosjyrer er en fin oppsummeringsoppgave. Mange elever opplever oppgaven som motiverende.
Hvilke tema passer i brosjyrer?
Å lager brosjyre passer til kompetansemål som involverer å beskrive eller fortelle om et naturfaglig objekt eller fenomen, og kompetansemål som involverer å trekke fram noen viktige kjennetegn, beskrive hovedtrekk, samle og systematisere informasjon og presentere. Det er også viktig å tenke på om brosjyren har en naturlig formål og målgruppe.
Vurderingskriterier
Brosjyrene som elevene lager kan vurderes etter følgende kriterier:
- Innholdet: Er det interessant, appelerende, informativt og objektivt?
- Ordvalg: Presise ord hjelper leseren til å forstå mer om temaet.
- Organisering og strukturering av tekst: Veiledes leseren effektivt gjennom informasjonen i brosjyren? Er det en logisk sammenheng mellom avsnittene? Er sidene ryddige?
- Rettskriving, tegnsetting og referanseliste
Les mer om hva elevene kan lære av å lage brosjyrer i boka "Språk og digitale verktøy i naturfag".